Versterk je mentale veerkracht

Management - Persoonlijke ontwikkeling

Leer omgaan met druk, stress en angst zowel onder 'normale' werkomstandigheden als in tijden van grote veranderingen en crisissen.

 

Doorheen deze opleiding bieden we u praktische tips en tools aan om uw mentale veerkracht te versterken. Dit is van belang onder 'normale' werkomstandigheden maar nog meer in tijden van grote veranderingen en crisissen. U leert o.a. druk, stress en angst toe te laten in uw leven en er beter mee om te gaan. We willen u daarbovenop ook doorheen de opleiding uitdagen om net dat stapje dieper/verder te gaan. We reflecteren over ons werk en ons leven en leren ook uit de ervaringen van de andere deelnemers.

Praktische informatie

CampusStartdatumStartuurLesmomentenLesuren
Hasselt15-03-202219:002 di av6
Hasselt02-06-202219:002 do av6
CampusHasselt
Startdatum15-03-2022
Startuur19:00
Lesmomenten2 di av
Lesuren6
CampusHasselt
Startdatum02-06-2022
Startuur19:00
Lesmomenten2 do av
Lesuren6

Doelgroep

Werknemers die druk en stress ervaren in hun werk en die willen voorkomen om in een burn-out fase terecht te komen.

Programma

Sessie 1 Creëer een pitstop in je brein 
• Van acute en chronische stress tot burn-out: Waarom we het eigenlijk druk hebben en stress ervaren (en niet effectief zijn) 
• Wat gebeurt in ons brein? Systeem 1 en systeem 2 denken van Kahneman 
• Hoe stress en angst meten? Je eigen signalen leren herkennen en hoe kan je ze bespreekbaar maken. 
• Meer effectiviteit en efficiëntie thuis en op het werk door 
• Focus- en pressuremanagement 
• Dringende versus belangrijke taken 
• Omgaan met e-mails en vergaderingen: getting things done 
• Toolbox assertief spreken 
• Je eigen actieplan 

Sessie 2 Energie (her)vinden in geest en lichaam 
• De basispijlers van motivatie: zelfdeterminatiemodel 
• Hoe kunnen we onze motivatie meten en beïnvloeden? Hoe gaan we om met factoren die onze motivatie verminderen? 
• Bouwen aan veerkracht met energiegevers 
• Belang van aspiraties en waarden 
• Mentale hulpmiddelen voor stress- en angstbeheersing: oefenen rond stoppen, herkennen en erkennen 
• Tips, tricks en tools om beter voor jezelf te zorgen 
• Je eigen actieplan