Hoe stelt u een wettelijk correct en volledig arbeidsreglement op?

Management - HRM en sociaal recht

Elke werkgever moet een arbeidsreglement opstellen zodra hij één werknemer in dienst heeft. Het arbeidsreglement verzamelt de rechten en plichten van werkgever en werknemer. Het is een praktische vertaling van de afspraken die in de arbeidsovereenkomst staan.

Broodjeslunch en drank is inbegrepen

Welke zijn hierbij de hindernissen? Het arbeidsreglement is een zeer belangrijk en vaak onterecht onderschat document binnen de onderneming. Dit huishoudelijk reglement moet u dan ook met de grootste zorgvuldigheid opstellen. Het kan conflicten vermijden en problemen oplossen. U hebt er dus alle baat bij een zo volledig en duidelijk mogelijk arbeidsreglement uit te werken.

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

  • U weet wat te doen om in orde te zijn met het arbeidsreglement.
  • U kunt het arbeidsreglement wijzigen en optimaliseren, waardoor u in staat bent om er een juridisch pareltje van te maken.
  • U hebt een volledig overzicht van alle aspecten waarmee u rekening dient te houden.
  • U kunt van het arbeidsreglement een probleemoplossend en geactualiseerd werkdocument maken.

Praktische informatie

CampusStartdatumStartuurLesmomentenLesuren
Genk T2-campus16-11-202113:002 di nm6
CampusGenk T2-campus
Startdatum16-11-2021
Startuur13:00
Lesmomenten2 di nm
Lesuren6

Doelgroep

Voor wie betrokken is bij de samenstelling of de actualisering van het arbeidsreglement. Ook wie met dit document in aanraking komt en er baat bij heeft op de hoogte te zijn van de sociaal-juridische materie ter zake:

  • Kmo-bedrijfsleiders
  • Adviseurs van personeelsdiensten
  • Human resources managers en hun medewerkers
  • Personeelsverantwoordelijken
  • Medewerkers van sociale bureaus
  • Juridisch adviseurs

Programma

Vragen waarop u een antwoord krijgt:

  • Welke verplichte vermeldingen staan in het arbeidsreglement?
  • Wat zijn de facultatieve bepalingen?
  • Welke niet-verplichte vermeldingen neemt u toch best in het arbeidsreglement op?
  • Hoe kunt u het arbeidsreglement wijzigen? (procedure voor ondernemingen met en zonder ondernemingsraad)
  • Wat zijn de gevolgen indien het arbeidsreglement niet in orde is?
  • Welke sancties riskeert u en wat is de houding van de sociale inspectie?
  • Aan wie moet u het arbeidsreglement overhandigen? En wanneer?
  • Het arbeidsreglement en de uurroosters: hoe combineert u de verplichte opname van de uurroosters in een arbeidsreglement met flexibele tewerkstelling?
  • Wat neemt u in het arbeidsreglement op ten gevolge van het e-mail- en internettijdperk