Assertiviteit & sociale vaardigheden

Management - HRM en sociaal recht

Werk aan je assertiviteit & sociale vaardigheden in 7 krachtige lessen. Op een interactieve en ervaringsgerichte manier krijgt je tal van communicatievaardigheden onder de knie. Aandacht wordt besteed aan alle beïnvloedende factoren, de verhouding ‘spreken-luisteren’ en de verschillende gesprektypes.

De opleiding 'assertiviteit & sociale vaardigheden' is een onderdeel van de opleidingen Teamcoach en Kmo coach, maar je kan ook apart intekenen voor deze module.

Het doel van de module 'assertiviteit & sociale vaardigheden' is op een interactieve en ervaringsgerichte manier tal van vaardigheden en tips bij te brengen met betrekking tot communiceren. De volgende thema’s komen aan bod:

  • Waarom en hoe medewerkers en collega’s waarderen?
  • Assertiviteit en agressief gedrag
  • Meningsverschillen en discussies
  • Lichaamstaal en zelfkennis
  • Gespreksvaardigheden
  • Omgaan met conflicten en het geven van feedback

Benieuwd hoe de docent dit aanpakt in de les? Bekijk dan hier docent Guy Peeters aan het woord.

*De 4 modules (Assertiviteit, Leiding Geven, Individueel Coachen, Personeelsbeleid) van Team Coach worden aangeboden als volledig traject in de campussen van Hasselt en Neerpelt (inschrijvingsprijs 680 euro). Voor het volgen van een individuele module betaal je 245 euro. Wie de 4 modules apart volgt én succesvol afrondt krijgt ter compensatie daarom een opleidingscheque aangeboden ter waarde van 220 euro voor het cursusjaar 2020-2021.

Doelgroep

Medewerkers van een bedrijf (profit- of non-profit), leidinggevenden, junior - en middle managers.

 

 

Programma

De deelnemers leren hun communicatieve vaardigheden te ontwikkelen met het oog op daadkrachtiger en efficiënter optreden tegenover hun medewerkers en hun overtuigingskracht te vergroten. Ze leren de elementaire gespreksvaardigheden aan zoals samenvatten, empathie, parafraseren en open vragen stellen.

Assertiviteit & sociale vaardigheden (7 sessies):

  • Waarom medewerkers/collega's waarderen
  • Hoe waardeer ik medewerkers/collega's
  • Toepassingen in de communicatie
  • Assertiviteit en assertief gedrag
  • Aandachtspunten: de omgang met anderen in de werksituatie
  • Voor je mening opkomen
  • Openstaan voor complimenten
  • Meningsverschillen en discussies
  • Gespreksvaardigheden
  • Lichaamstaal
  • Zelfkennis
  • Instructies geven
  • Delegeren
  • Omgaan met conflicten
  • Geven van feedback
  • Overtuigen
  • 'Neen' kunnen zeggen en waarom
  • Duidelijke afspraken maken
  • Correctie- en waarderingsgesprekken
  • Gedrag en gedragsmodel
  • Luisteren