Assertiviteit

Management - Persoonlijke ontwikkeling

Werk aan je assertiviteit in enkele krachtige lessen. Op een interactieve en ervaringsgerichte manier krijgt je tal van communicatievaardigheden onder de knie. Aandacht wordt besteed aan alle beïnvloedende factoren, de verhouding ‘spreken-luisteren’ en de verschillende gesprektypes.

De deelnemers leren hun communicatieve vaardigheden te ontwikkelen met het oog op daadkrachtiger en efficiënter optreden tegenover hun medewerkers en hun overtuigingskracht te vergroten. Ze leren de elementaire gespreksvaardigheden aan.

Doelgroep

Medewerkers van een bedrijf (profit- of non-profit), leidinggevenden, junior - en middle managers.

Programma

De volgende thema’s komen aan bod:

  • Waarom medewerkers/collega's waarderen
  • Hoe waardeer ik medewerkers/collega's
  • Toepassingen in de communicatie
  • Assertiviteit en assertief gedrag
  • Aandachtspunten: de omgang met anderen in de werksituatie
  • Voor je mening opkomen
  • Openstaan voor complimenten
  • Meningsverschillen en discussies
  • Gespreksvaardigheden
  • Lichaamstaal
  • Zelfkennis
  • Instructies geven
  • Delegeren
  • Omgaan met conflicten
  • Geven van feedback
  • Overtuigen
  • 'Neen' kunnen zeggen en waarom
  • Duidelijke afspraken maken
  • Correctie- en waarderingsgesprekken
  • Gedrag en gedragsmodel
  • Luisteren