Kennisvoorsprong
GEZE GmbH ontwikkelt, produceert,verkoopt, installeert en onderhoudt innovatieve systemen voor deur-,raam- en beveiligingstechniek over heel de wereld. Denk maar aan deurpompen, automatische draai- en schuifdeuren, tourniquets en rook- en warmteafvoerinstallaties.
De ontwikkeling gebeurt in hun eigen technologiecentrum in het Duitse Leonberg. Vanuit Mechelen en Eindhoven staat GEZE Benelux op zijn beurt in voor de verkoop, installatie en service van al die systemen. “Momenteel telt ons team elf medewerkers in onze Belgische vestiging en negenendertig in de Nederlandse”, vertelt Barbara Lem, hr-manager van GEZE Benelux.
Als hr-manager is Barbara niet alleen verantwoordelijk voor het strategische hr-beleid, maar ook voor het operationele luik. “Dat gaat van het aantrekken en selecteren van nieuwe medewerkers tot evaluaties en opleidingen. Goed opgeleide medewerkers met het juiste profiel zijn immers cruciaal voor het succes van een onderneming. Als ze over de juiste kennis, kwaliteiten en profiel beschikken, tillen ze de organisatie naar een hoger niveau en halen ze het maximale uit zichzelf.”
HGHG'tje
Voor het uitwerken van zowel interne productopleidingen als externe opleidingen vertrekken Barbara en haar collega’s van het HGHG-tje: het Hoe Gaat Het Gesprek.
“Naast het formele beoordelingsgesprek organiseren wij drie keer per jaar een HGHG-tje tussen manager en medewerker. Dat is een kort, ietwat informeel gesprek waarbij er wordt ingegaan op hoe het gaat met de medewerker. Er wordt dan gesproken over hoe zowel manager als medewerker vinden dat het gaat, hoe het staat met eventuele doelstellingen verbonden aan zijn of haar functie, mogelijke ontwikkel- en opleidingsbehoeftes en overige zaken die de manager of de leidinggevende wil bespreken.
Daarnaast vormen ze de basis in onze zoektocht naar zowel geschikte nieuwe medewerkers als naar gepaste ontwikkelings- en opleidingsmogelijkheden”, licht Barbara toe.
“De informatie die we uit die gesprekken halen, is ontzettend kostbaar en wordt als basis gebruikt voor het organiseren van opleidingen. Daarbij kijken we naar overlappingen tussen wat de organisatie nodig heeft en de ontwikkelingsvragen van medewerkers.”
Excel en timemanagement
Vanuit de medewerkers kwam onder meer de vraag naar opleidingen rond Excel en timemanagement naar boven. Barbara: “Toen onze Belgische productmanager een opleiding Domotica volgde, leerde hij Sandra Huysmans (sales & accountmanager bij SYNTRA Business) kennen en zo ging de bal aan het rollen. We schotelden SYNTRA Business onze opleidingsnoden voor en zij gingen aan de slag om de opleiding volledig op maat van onze medewerkers te maken. Bij de Excel-opleiding werd er bijvoorbeeld op voorhand bevraagd over welke globale onderdelen van het programma medewerkers vragen of hulp nodig hadden. Daarnaast lijstten onze medewerkers van tevoren op welke specifieke vragen ze hadden. Ook voor de opleiding timemanagement werd er grondig nagegaan waar het schoentje precies knelde. We hielden zelfs voor elke deelnemer een aparte tijdsregistratielijst bij, die de SYNTRA Business-trainer aanwendde om heel gericht extra tips en advies te geven.”
Dankzij die ver doorgedreven persoonlijke aanpak blikken alle deelnemers enthousiast terug naar beide opleidingen. “Doordat de noden en vragen op voorhand geïnventariseerd waren, werden alle problemen die we op de werkvloer tegenkwamen behandeld tijdens de opleiding”, vervolgt Barbara. “De manier waarop de trainer het aanpakt, is ook heel atypisch. Zeer dynamisch en doorspekt met een vleugje humor, maar tegelijkertijd ontzettend efficiënt: aan alle medewerkers werden belangrijke handvaten aangereikt die ze nu elke dag kunnen toepassen op de werkvloer. Daarnaast kunnen we alleen maar lovend zijn over de communicatie tussen SYNTRA Business en ons. De communicatielijnen met zowel de sales & accountmanager als de trainer waren kort, ze reageerden steeds snel en luisterden goed naar wat we wilden en nodig hadden.”
Kostenefficiënt
Ook heel belangrijk is het financiële plaatje. “De prijs-kwaliteitsverhouding is ontzettend goed. Door de persoonlijke benadering krijg je immers een opleiding die volledig op maat van je bedrijf geschreven is. Met een gewone standaardopleiding zouden we nooit hetzelfde effect bekomen hebben. Bovendien verlies je geen onnodige tijd met zaken of onderwerpen die niet interessant of van toepassing zijn voor je bedrijf. De ene opleiding die we volgden duurde bijvoorbeeld een halve dag; de andere twee halve dagen. Op het vlak van tijdsefficiëntie - en de daaraan gekoppelde kosten – zit het dus ook helemaal goed. Ondertussen hebben we SYNTRA Business opnieuw gevraagd voor een derde opleiding, deze keer rond elektrisch schakelen. Ook dat is weer een voordeel: zij beschikken over zo’n goed netwerk van trainers, dat ze je met eender welke opleidingsvraag kunnen helpen.”